Att väga fördelar mot nackdelar
Har du någonsin drömt om att äga en hästlastbil? Jag föreslår att alla som är frestade att sälja sin tvåhästars trailer och uppgradera till en hästlastbil bör tänka genom för- och nackdelar mycket noggrant.
De flesta hästfantaster har förmodligen föreställt sig hur underbart det skulle vara att äga sin egen hästlastbil – vanligtvis då när de släpar runt på sin tvåhästars trailer.
Visionen är förunderlig: inga fler släpvagnar som man måste hantera, bara en sådan sak som det irriterande jobbet att koppla den till dragfordonet, och låt oss inte förglömma att det är betydligt enklare att backa med en lastbil än en med en hästsläp efter bilen.
Hästar som protesterar mot släp tycks också oftare gå ombord på lastbilar med litet eller inget som helst motstånd. Med en lastbil lastar du helt enkelt bara hästarna, hoppar in och kör iväg.
Vad kan vara enklare?
Begagnade hästlastbilar
Priset behöver inte heller vara ett hinder. Det finns gott om begagnade hästlastbilar på marknaden för mindre än kostnaden för en ny tvåhästars trailer. Och vi vet alla att bra begagnade, bromsade släp brukar kosta en hel del.
Det finns många goda skäl till att äga en hästlastbil, men alla som frestas kommer att behöva räkna på siffrorna noggrant. Köpeskillingen blir bara en del av utgiften för att hålla den på vägen.
För det första är det värt att överväga vad som gör ett två, eller till och med tre-hästars släp så tilltalande. De är jämförelsevis enkla släpvagnar, för vilka du betalar några hundra per år i vägskatt. Det är inte mycket som kontrolleras vid besiktningen eftersom där inte finns så mycket det kan vara problem med. De körs på bil- eller lätta lastbilsdäck och har ett ganska så enkelt elsystem som kopplas till dragfordonet.
Även om rost är ett ständigt närvarande hot och kan vara dyrt att reparera, om man inte har en galvad släp, så är den dyraste mekaniska reparationen du någonsin kommer att utsättas för; ett stort arbete utfört på bromsarna. Men även då är det svårt att föreställa sig att reparationsräkningen skulle kunna sluta på över 10 000 kronor.
Nackdelarna med en hästsläp
Nackdelarna är dock uppenbara för alla som någonsin har ägt en hästsläp. De kan vara svåra att manövrera innan de hakas på ett dragfordon. De kan också vara svåra att manövrera efter att de är kopplade till bilen, och om du inte har en tre-hästars trailer så är du begränsad till två hästar. Du behöver också ett anständigt fordon för att dra det och om du har hydrauliska bromsar på släpet så måste du gå ut och koppla ur dem innan du backar.
Det får en hästlastbil att se riktigt attraktiv ut, särskilt om du har behov av att förflytta mer än två hästar.
Hästägare som har bytt från en tvåhästars trailer till en hästlastbil pratar också ofta om att lastbilen känns betydligt tryggare och säkrare att köra runt med. De flesta moderna lastbilar är dessutom lätta att köra.
Så är en hästlastbil det rätta för dig? Lagarna och reglerna är ganska så komplicerade, och mycket kommer att bero på storleken på lastbilen och dess axel- och styrkonfiguration.
Du gör klokt i att tänka på följande:
Besiktning av lastbilar
Besiktning av lastbilar och tunga fordon är betydligt tuffare och mer omfattande när det gäller bedömning av fordonets säkerhet än när det gäller en personbil eller en tvåhästars trailer. Dessutom så är besiktningen dyrare, och om du får några anmärkningar, som måste åtgärdas, så kan det bli riktigt dyrt.
Försäkring av en hästlastbil
En typisk hästsläp kostar inte så mycket per år att försäkra, betydligt mindre än du kommer att få betala för att försäkra en lastbil. Beroende på dess värde och självrisk, så kommer din årliga lastbilsförsäkring att kosta dig flera tusen kronor mer.
Registrering och vägtrafikskatt
Både registreringsavgift och vägtrafikskatten är betydligt dyrare än för en hästsläp.
Körkort för en hästlastbil
Ditt B-körkort tillåter dig att köra en bil eller kombination av bil och trailer upp till 3 500 kg. När din totalvikt med last (det vill säga totalvikten eller den sammanlagda vikten i juridiskt tal) överstiger 3 500 kg, så behöver du även ett helt annat körkort och det är inte billigt, och du måste ju även ha ditt vanliga bilkörkort. Det blir pappersarbete: du måste uppvisa ett läkarintyg och betala för körlektioner, klara ett teoriprov och ett praktiskt körprov, i ett fordon av den klass du ansöker om. Räkna med att få betala flera tusen kronor för körlektioner, teorilektioner, uppkörning m.m.
Underhåll av en hästlastbil
Det här är en stor sak. Du måste gå in i det här med öppna ögon istället för med plånboken. Det är viktigt att komma ihåg att lastbilar egentligen inte är designade för att köras i fjorton dagar, en gång om året, till ett lokalt hästevenemang. De är byggda för ett kommersiellt bruk, vilket betyder en frekvent varmkörning och en hög körsträcka. En kommersiell lastbilsförare är ute efter en miljon eller fler kilometer med sin lastbil. Över den sortens sträckor verkar några tusen kronor här och där för att fixa bromsarna eller se över dieselinjektorerna ganska så rimligt.
Och om du köper en begagnad, trött, gammal lastbil och måste se över motorn, injektorer och bromsar, för att tillfälligtvis då och då köra till en hästtävling, då kommer du snart att bli besviken, för att inte tala om utfattig.
Allt med en lastbil är byggt för ett regelbundet bruk, och kostnaden för delar och reparationer återspeglar det. Ett enda däck kommer att kosta dig 2500 till 3000 även på en liten lastbil. På ett större fordon kan de kosta 5000 till 7000 eller ännu mer, även om regummerade kanske kan blir lite billigare. Så om du har köpt dig en äldre, trött lastbil med problem så kan du lätt få spendera mer än vad hela lastbilen är värd, bara för att ha den på vägen under ett enda år.
För de som har många hästar och kör runt med dem en hel del, då finns det förmodligen större anledningar till att välja en hästlastbil.
Andra överväganden
Har du någonstans att parkera en lastbil där hemma? Kommer du att vara den enda personen med ett lämpligt körkort?
För övrigt så måste siffrorna granskas mycket noggrant. Alla lastbilar bör kontrolleras mycket noggrant före köp av en erfaren lastbilsmekaniker. En noggrann kontroll bör absolut göras för rost. Du måste också fråga dig själv om du har råd med en räkning på 50 000 eller 100 000 om lastbilen skulle råka ut för ett totalt motorhaveri. Om lastbilen är äldre, finns det då delar lätt tillgängliga, både nya och begagnade?
En erfaren polis som är involverad i efterlevnaden av lastbilsbestämmelser säger att tilltänkta ägare till lastbilar gör bäst i att anta ingenting och kontrollera allting. Var även helt säker på dina juridiska skyldigheter och att de gäller för just den lastbil du tänker köpa.
Nästa gång du du får ont i ryggen av att flytta runt på hästsläpet så kanske du börjar fundera på en hästlastbil. Jag gör det alltid. Men då tänker jag på hästsläpen, med den jämförelsevis billiga försäkringen och de låga kostnaderna för att köra runt med den.
Det jag försöker undvika att tänka på är pengarna som är bundna i hästsläpet, kostnaden för den stora, dieseldrivna, fyrhjulsdrivna bilen i garaget, för att dra den, skatten och försäkringen.
Vi ses på fattighuset.